Skip to content

Vragen?

Mobiel internet & roaming

Roaming

We spreken van roaming wanneer je België verlaat en je apparaat of tablet een buitenlands netwerk gebruikt.

Tussen alle telecomoperatoren van de wereld zijn overeenkomsten gesloten om elkaars klanten te ontvangen. Wanneer je in het buitenland je toestel gebruikt, zal dit connectie maken via een netwerk waarmee onze leverancier (Orange) een akkoord heeft.
Bijvoorbeeld: je gaat op vakantie naar Frankrijk. Zodra je de grens oversteekt zal je apparaat zich connecteren met een lokale operator zoals Orange France of SFR.  Dat is roaming!

Internationale communicatie ontstaat wanneer je vanuit België iemand in het buitenland (zowel binnen als buiten de EU) contacteert. In dit geval gelden de internationale tarieven.

Sinds 2017 moet je geen roaming kosten meer betalen wanneer je reist in een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie + enkele landen. Je verbruik blijft hetzelfde als wanneer je in België zou blijven. Dit geldt zowel voor buitenlandse als voor Belgische nummers.

Je bent in Portugal en belt naar een Belgisch nummer? Dit kost je niets extra!

Wanneer je op reis gaat buiten de Europese Unie moet je wel roaming betalen. Dat geldt dus ook voor de Europese landen die geen deel uitmaken van de Europese Unie zoals Zwitserland, Turkije, Monaco, San Marino, Andorra, Farroereilanden,… .

Let op wanneer je je in een grensgebied bevindt. Je toestel gaat op zoek naar de beste ontvangst waardoor het kan dat je van het Zwitserse net gebruikt maakt terwijl je je nog in Frankrijk bevindt. Hier zal dus een kost aan verbonden zijn.

Mobiel internet instellen

Het is onnodig om je mobiel internet zelf in te stellen. Eens de simkaart in je toestel zit, gebruik je meteen mobiel internet.

Wanneer het toch niet lukt, kijk je best even je instellingen na. Dat kan op de volgende manier:

  1. Staan je APN (Access Point Name) instellingen goed? Via APN maakt een operator verbinding met het internet. De APN instelling die wij gebruiken is “mworld.be” (zonder gebruikersnaam of wachtwoord).
  2. Op de website van onze netwerkleverancier Orange vind je een handig overzicht over hoe je je instellingen aanpast (per toestel). Het is de ideale manier om je instellingen te verifiëren. Wij gebruiken namelijk dezelfde!
  3. Lukt het nog steeds niet? Stuur ons een bericht en we zoeken samen een oplossing!

Hoe staat Neibo ten opzichte van 5G

Neibo is een virtuele mobiele operator, althans momenteel. Dat betekent dat we voor ons netwerk antennes huren van een andere operator. In ons geval is dit Orange Belgium. We kunnen ons dus niet voor of tegen de installatie van 5G antennes in België uitspreken aangezien we geen eigen antennes hebben.

Geen antwoord op je vraag gevonden?