Op reis met je abonnement? Enkele tips!

Neibo travel

 

De grote vakantie is er. Als abonnee bij Neibo heb je misschien enkele vragen over je abonnement op reis. Dat treft, want in dit artikel liggen de antwoorden op je mogelijke vragen. 

 

Wat is roaming?

Roaming betekent dat je gebruik maakt van een mobiel netwerk in een ander land.

Sinds 2017 betaal je geen bijkomende kosten meer wanneer je je abonnement gebruikt in een land van de Europese Economische Ruimte (EER)* + enkele bijkomende landen. Wij noemen die landengroep Zone A/ Zone 1.

Wanneer je  je abonnement gebruikt in deze zone trekken we je consumptie af van je abonnement, net zoals we dat in België doen. Zolang je binnen je abonnement blijft, betaal je niet extra.

Dat geldt eveneens voor oproepen en berichten die je ontvangt. Die zijn inbegrepen in je abonnement.  

Let op: roaming is niet gelijk aan internationaal gebruik. Internationale gebruik betekent dat je vanuit België naar het buitenland belt of sms’t. Dit is geen roaming en maakt geen deel uit van je abonnement. Daardoor moet je hier wél extra voor betalen. Hoeveel dat is, vind je op onze pagina “Tarieven en Voorwaarden”.

*Zone 1 omvat de volgende landen:, Oostenrijk, België, Bulgarije, (Grieks) Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland (inclusief Aland), Frankrijk (inclusief Martinique, Frans Guyane, Guadeloupe, Réunion, Saint-Martin & Saint Barthélémy), , Griekenland, Hongarije, Ierland, Ijsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Slowakije, Slovenië, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (inclusief Gibraltar, Guersney, Isle of Man, Jersey), Vaticaanstad en Zweden.

 

Moet ik iets doen om mijn abonnement op reis te gebruiken?

Je hoeft niets te doen. Neibo geeft je meteen toegang tot het netwerk.

Van zodra je de grens oversteekt zal Orange (onze netwerkleverancier) je een bericht sturen met wat extra uitleg over roaming.

Je toestel zoekt en vindt automatisch verbinding met een netwerk waarmee wij een akkoord hebben. Zo kan je zonder zorgen je abonnement blijven gebruiken.

Heb je toch problemen met je bereik en kan je bijvoorbeeld geen sms versturen, bellen of data gebruiken, dan is het mogelijk dat je toestel het verkeerde netwerk koos. Los dit op door zelf manueel een ander netwerk te kiezen.

Hoe doe ik dat?

Hoe je een netwerk kiest, is afhankelijk van het toestel dat je hebt. Normaal vind je in de instellingen een optie waar je manueel je netwerk kan kiezen. Je kan er verschillende providers uitproberen tot je het netwerk vindt dat je toelaat om te bellen.

Eventueel kan je ook de handleiding van je toestel raadplegen. 

 

Wat als ik reis buiten de Zone A/ Zone 1?

Ga je op reis buiten de Zone 1, dan geldt de bovenstaande regeling niet. Je vindt de tarieven die van toepassing zijn voor je bestemming onder Tarieven & Voorwaarden. Het kan handig zijn om die even te bekijken voor je gaat reizen. Zo vermijd je onaangename verrassingen bij thuiskomst.

 

Hoe volg ik mijn verbruik?

Ons gebruikersportaal komt eraan deze zomer. In afwachting daarvan kan je je verbruik bekijken door een oproep te doen naar *131#.

Daarna volg je de instructies. Heb je moeite tijdens het navigeren? Bekijk dan even deze video.

 

Hoe blokkeer ik mijn data in het buitenland?*

Heb je een smartphone en wil je je data blokkeren vooraleer je de grens overgaat? Dat kan via de instellingen van je toestel.

Ben je abonnee bij Neibo? Dan kunnen wij je data blokkeren wanneer je roaming gebruikt. Stuur hiervoor een e-mail naar support@neibo.be of bel naar 1989.

Hou ook onze notificaties per sms in het oog. Neibo stuurt een sms wanneer je al je data binnen je abonnement hebt verbruikt.

Conform de Europese wetgeving over dataverbruik via roaming zal je:

  • Een sms krijgen wanneer je voor 48,4 euro buiten je abonnement hebt verbruikt.
  • Een sms krijgen wanneer je voor 60,5 euro buiten je abonnement hebt verbruikt. Vanaf dit moment zullen we je data via roaming blokkeren. Wil je dit ongedaan maken en data blijven verbruiken? Stuur dan een bericht naar support@neibo.be. Enkel de abonnee zelf kan dat bericht sturen.

Wil je je je kosten in het buitenland beperken tot een maximum bedrag? Pas dan je kredietlimiet aan. Zo blokkeren we je verbruik vanaf het bedrag dat je zelf koos.

Je kan de limiet steeds aanpassen via een oproep naar *131# of door onze collega’s van het callcenter te bereiken.

 

Wat als ik reis per vliegtuig of per boot?*

Dan is voorzichtigheid geboden. Wanneer je je op het vasteland bevindt, zoekt je toestel connectie met antennes op het vasteland. Eens je toestel die niet meer kan vinden (bijvoorbeeld op volle zee of in een vliegtuig) zal je toestel verbinding zoeken via satelliet. En dat is erg duur.

De roaming regels van de
Europese Unie zijn niet van toepassing wanneer je connecteert via satelliet. Dat betekent dat de Europese wetten die het maximumverbruik regelen (zie hierboven) evenmin van toepassing zijn.

*We herinneren je eraan dat elke abonnee verantwoordelijk is voor zijn of haar toestel en het verbruik ervan. Neibo zal enkel commerciële gestes doen in uitzonderlijke en specifieke gevallen: wanneer de abonnee technische problemen ondervond of wanneer we verkeerde informatie deelden.

 

Plane

 

 

Nog bijkomende vragen of hulp nodig? Onze collega’s van ons callcenter blijven beschikbaar, ook tijdens de vakantie. Je contacteer ze op de volgende manier:

Telefonisch: 1989 (vanaf je Neibo simkaart en enkel vanuit België)

Of op +32490461989 (vanuit het buitenland)

Via email op support@neibo.be

Beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8 uur tot 20 uur

Alvast een fijne zomer!

Team Neibo